۱۳۸۷ مرداد ۱۷, پنجشنبه

معرفی کتاب (تاریخ ترسناک)















بعد از خواندن قسمتی از این مجموعه کتاب این سوال برایم پیش‌ آمد که: آیا واقعا ما تاریخ خوانده‌ایم؟ آیا آنطور که به ما می‌گفتند تاریخ برای درس گرفتن است به ما حقایقی را گفته‌اند که بتوانیم از آنها درس واقعی بگیریم؟
ما عموما دانش تاریخی کمی داریم اگر تنها کمی از تاریخ مثلا جنگ جهانی را می‌دانستیم کلک‌های ساده‌ی سیاسی که باعث کشته شدن و بدبختی هزاران نفر در دنیا شده و خواهد شد امروزه همچنان این‌قدر پر کاربرد نبودند.

این مجموعه برای نوجوانان نوشته شده است. اگر بچه‌های ما به جای پر شدن گوششان با چرندیاتی که در کتاب‌های تاریخ مدارس نوشته می‌شود، به این شکل تاریخ را بخوانند فوق‌العاده خواهد بود.

در بیشتر قسمت‌های کتاب از تصاویری به حالت کمیک استفاده شده که در زمینه‌ی حقایق دروغین تاریخ به طنز پرداخته‌اند.
یکی از کارهای جالب این مجموعه به طنز کشیدن شخصیت و حقایق زندگی کسانی است که قهرمانانی در تاریخ لقب یافته‌اند، مانند کریستف کلمب یا آبراهام لینکلن.

خواننده در این مجموعه کاملا در مسیر جریان‌های تاریخی قرار گرفته و می‌تواند خود را یکی از مردم عادی آن زمان تصور کند. حتما اگر یکی از بدبخت‌هایی بودید که بخاطر تصمیمات یک سیاست مدار خودتان یا یکی از نزدیکانتان کشته می‌شد و یا زندگی شما تحت فشار زیادی قرار می‌گرفت دیگر از شعارهای مزخرف آن سیاستمدار حمایت نمی‌کردید.(البته به طور نامربوط این موضوع برای چه‌گواراهای فوکولی باید جالب باشه)
در مسیر داستان کتاب هیچ‌گاه به طور مستقیم خط فکری داده نشده است. بلکه نویسنده با سوال‌هایی هوشمندانه خواننده را در مسیر کشف حقیقت ماجرا قرار می‌دهد.
قسمت‌هایی از کتاب به طرح سوال و جواب‌های تستی پرداخته. این سوال‌ها همانطور که گفتم ذهن خواننده را به چالش می‌کشد و باعث می‌شود بعد از رو شدن جواب توانایی خوبی در پیدا کردن جواب‌ سوال‌های مشابه در زندگی امروزی خود بیابد.

نویسنده: تری دیری
مترجم: مهرداد تویرکانی
نشر افق

هیچ نظری موجود نیست: