۱۳۸۷ اردیبهشت ۲۴, سه‌شنبه

آزادی جنسی در اروپا کی شکل گرفت؟


این روزها ۴۰‌امین سالگرد می ۱۹۶۸ یا انقلاب دانشجویی در فرانسه است. انقلابی که حکومت را عوض نکرد. شارل دوگل دوباره به سر حکومت برگشت ولی تغییرات زیادی در فرهنگ و حکومت فرانسه و در نتیجه‌ی آن در جاهای دیگر دنیا بوقوع پیوست.

«انقلابی که تابوشکن، دگرگون کننده‌ی جامعه‌ی کهنه و برپا‌کننده‌ی برابری زن و مرد بود. انقلابی که طی آن تقدس خیلی‌چیزها فرو ریخت.»
« به گفته‌ی دانیل کمبندیت آزادی بیان، آزادی جنسی، آزادی تخیل و لذت بردن و بالاتر از همه برابری زن و مرد دستاورد این جنبش بود.»
این‌ها جملاتی از یکی از مقاله‌های رادیو‌زمانه در مورد این تاریخ بود. این روز‌ها رادیو‌زمانه خیلی خوب این سالگرد رو پوشش داده و مقالات زیادی در مورد این جنبش منتشر کرده‌است. از بررسی جامعه‌شناسی گرفته تا مصاحبه با کسانی که در این جنبش حضور داشتند و خاطره‌خوانی.
دوستی سوئدی که برای گردش به ایران آمده بود می‌گفت تمام این مشکلات را ما(سوئدی‌ها) هم داشته‌ایم تا اینکه در جریان تغییرات دهه ۶۰ و پیش‌زمینه‌های آن، در یک حرکت اعتراضی زن‌ها به خیابان‌ها می‌آیند و به نشانه‌ی اعتراض همگی سوتین‌هاشون رو در‌میارن.(البته نه زیر لباس).
البته واضح هست که این تغییرات در خواستگاه بخصوص و پیش‌زمینه‌هایی که باعث آن شده است رخ داده‌اند. و این تاریخ نقطه‌ی عطف تغییرات برای آزادی در اروپا بود.




هیچ نظری موجود نیست: